Żaba – zakładka do książki na szydełku – krok po kroku.

Żaba zakładka na szydełku – krok po kroku

 

 

Potrzebne materiały:

  • włóczka zielona – do wykonania żaby,
  • włóczka biała (lub żółta) – do wykonania białek ocznych,
  • włóczka czarna – do wykonania podniebienia,
  • włóczka czerwona – do wykonania języka,
  • szydełko (ja używam Phildar „naturel” 4mm),
  • gruba igła do szydełkowania (opcjonalnie) – do łączenia elementów (łączyć możemy również samym szydełkiem,
  • wata poliestrowa lub kulka silikonowa do wypełnienia głowy żaby.

Osobiście uważam, że rodzaj włóczki nie ma większego znaczenia (powyższa żaba została wykonana z 4 różnych rodzajów włóczki!). Wybierajcie więc te, z którymi najlepiej Wam się pracuje. J

Najczęściej korzystam z włóczek DMC NATURA, PINGOUIN – Pingomeche, PINGOUIN – Pingouin 3,5, Phildar – Cabotine, Phildar – Phil Coton 4.

Wykonywane techniki i oznaczenia:

  • mp (ang. mr)- magiczny pierścień,
  • ł (ang. ch) – łańcuszek,
  • o (ang. st)– oczko,
  • (ang. sl st)– oczko ścisłe,
  • ps (ang. sc)– półsłupek,
  • s (ang. dc)– słupek,
  • psp (ang. hdc) – półsłupek podwójny (półsłupek z narzuconą nitką).

Zakładko-żabę zaczynamy od zrobienia głowy.

Żółta włóczka na zdjęciu posłużyła mi jako zaznaczenie końca rzędu.

Wykonujemy 14 półsłupków, aby zakończyć rząd.

Rząd kończymy z 30 oczkami.

18 rząd – zamykamy głowę, zszywając ją jak na zdjęciach poniżej. Możemy to zrobić szydełkiem lub igłą do szydełkowania. Dwie strony łączymy półsłupkami, w ostatnim oczku wykonujemy 2 półsłupki. Po zszyciu powinno nam wyjść 10 oczek. Jeżeli wyjdzie mniej/więcej, to nie martwimy się – końcowy efekt żaby na pewno też będzie zadowalający.

       

Nie obcinamy włóczki! Kontynuujemy wykonywanie żaby.

 

Kontynuujemy wykonywanie żaby. Zarówno ciało, jak i jej ręce i nogi będą wykonane z jednego fragmentu, nie ma potrzeby obcinania włóczki.

Nie obcinamy włóczki! Kontynuujemy wykonywanie żaby.

 

Krok 1: Wykonujemy 21 oczek łańcuszka.

Krok 2: Zahaczamy o 4 oczko (licząc od ostatnio wykonanych) i wykonujemy 1 słupek, a następnie 3 oczka ścisłe.

Krok 3: 7 oczek łańcuszka, następnie 1 słupek zahaczając o 4 oczko, 3 oczka ścisłe.

                                

Krok 4: 7 oczek łańcuszka, następnie 1 słupek zahaczając o 4 oczko, 3 oczka ścisłe.

Krok 5: 7 oczek łańcuszka, następnie 1 słupek zahaczając o 4 oczko, 3 oczka ścisłe.

Krok 6: Wykonaliśmy już 4 palce. Na szydełku mamy teraz 1 lupkę. Teraz wbijamy się szydełkiem pomiędzy palcem 4 (wykonanym jako ostatni), a 3, pomiędzy palcem 3, a 2 i pomiędzy palcem 2, a 1.

Krok 7: Zahaczamy o włóczkę i przeciągamy ją przez wszystkie lupki na szydełku.

Krok 8: Wykonujemy 14 półsłupków wracając po ręce do ciała żaby.

Nie obcinamy włóczki!

 

Rząd 1: Musimy połączyć ramię z ciałem żaby – w tym celu wykonujemy 3 półsłupki w pierwszym oczku ciała, następnie 13 półsłupków wzdłuż ciała.

Rząd 2: Wracamy do instrukcji „RĘKA ŻABY” i powtarzamy wszystkie czynności. Po zakończeniu kroku 8 wracamy do tego momentu i wykonujemy poniższe czynności.

 

Nie obcinamy włóczki! Kontynuujemy wykonywanie żaby.

 

Krok 1: Wykonujemy 41 oczek łańcuszka.

Krok 2: Wbijamy się szydełkiem w 4 oczko łańcuszka i wykonujemy 1 słupek, następnie 3 oczka ścisłe.

Krok 3: 7 oczek łańcuszka, następnie zahaczamy o 4 oczko i wykonujemy 1 słupek, następnie 3 oczka ścisłe.

      

Krok 4: 7 oczek łańcuszka, następnie zahaczamy o 4 oczko i wykonujemy 1 słupek, następnie 3 oczka ścisłe.

Krok 5: 7 oczek łańcuszka, następnie zahaczamy o 4 oczko i wykonujemy 1 słupek, następnie 3 oczka ścisłe.

Krok 6: 7 oczek łańcuszka, następnie zahaczamy o 4 oczko i wykonujemy 1 słupek, następnie 3 oczka ścisłe.

Krok 7: Otrzymaliśmy 5 palców. Na szydełku mamy 1 lupkę.

Teraz wbijamy się szydełkiem pomiędzy palcem 5 (wykonanym jako ostatni), a 4, pomiędzy palcem 4, a 3, pomiędzy palcem 3, a 2 i pomiędzy palcem 2, a 1. Na szydełku mamy 6 lupek.

Krok 8: Zahaczamy szydełkiem o włóczkę i przeciągamy przez wszystkie lupki.

Krok 9: Wykonujemy 38 półsłupków wracając po nodze do ciała żaby.

Krok 10: 10 półsłupków wzdłuż ciała.

Krok 11: Zaczynamy robić drugą nogę żaby, w tym celu wykonujemy 45 oczek łańcuszka.

Krok 12: Zahaczamy o 4 oczko łańcuszka i wykonujemy 1 słupek, następnie 3 oczka ścisłe.

Krok 13: 7 oczek łańcuszka, następnie zahaczamy o 4 oczko i wykonujemy 1 słupek, następnie 3 oczka ścisłe.

Krok 14: 7 oczek łańcuszka, następnie zahaczamy o 4 oczko i wykonujemy 1 słupek, następnie 3 oczka ścisłe.

Krok 15: 7 oczek łańcuszka, następnie zahaczamy o 4 oczko i wykonujemy 1 słupek, następnie 3 oczka ścisłe.

Krok 16: 7 oczek łańcuszka, następnie zahaczamy o 4 oczko i wykonujemy 1 słupek, następnie 3 oczka ścisłe.

Krok 17: Drugą nogę żaby wykonujemy tak samo jak pierwszą. Mamy już 5 palców u drugiej nogi i jedną lupkę na szydełku. Zahaczamy szydełkiem pomiędzy wszystkimi palcami (jak w nodze pierwszej) i przeciągamy włóczkę przez wszystkie lupki.

Krok 18: Wykonujemy 38 półsłupków wracając po nodze do ciała żaby.

Krok 19: Wykonujemy 1 półsłupek łączący nogę z ciałem żaby.

Obcinamy włóczkę.

 

 

Zostawiamy długą włóczkę i obcinamy ją.

 

Krok 1: 30 oczek łańcuszka.

Krok 2: Zahaczamy o 4 oczko łańcuszka i wykonujemy 1 słupek.

Krok 3: W kolejnym oczku wykonujemy 1 słupek.

Krok 4: W kolejnym oczku wykonujemy psp – półsłupek podwójny (półsłupek z narzuconą nitką).

Krok 5: Wykonujemy 25 PS wzdłuż języka, aż do jego końca.

Zostawiamy długą włóczkę i ją obcinamy. Mamy teraz dwa końce włóczki – jak na zdjęciu powyżej.

 

Łączymy język z podniebieniem. W tym celu przewlekamy jeden koniec włóczki z języka przez środek podniebienia, a drugi koniec włóczki z języka obok środka podniebienia.

     

 

Następnie zawiązujemy dwa końce włóczki mocno zaciskając.

     

 

Wypełniamy głowę żaby watą.

Wszywamy podniebienie z językiem w głowę żaby. Możemy to zrobić za pomocą specjalnej igły do szydełkowania, jak również szydełka.

 

Zaczynamy od wykonania białek ocznych.

Powtarzamy czynność, aby uzyskać dwa białka oczne.

Aby wykonać źrenice bierzemy kilkunastocentymetrowy kawałek czarnej włóczki, robimy pętelkę, a w niej kilka supełków i zaciskamy.

      

Łączymy źrenice z białkami ocznymi. W tym celu przewlekamy jeden koniec czarnej włóczki ze źrenicy przez środek białka ocznego żaby, a drugi koniec czarnej włóczki obok środka białka ocznego, następnie robimy supełek z dwóch końców czarnej włóczki.

     

Mamy już gotowe oczy.

Teraz należy przyszyć oczy do głowy żaby. Możemy to zrobić za pomocą specjalnej igły do szydełkowania lub szydełka.

 

Gratulacje! Ukończyłeś właśnie żabę w formie zakładki do książki. 🙂

 

Wzór do ściągnięcia w formie PDF: Zakładka – żaba – krok po kroku

Zapraszam do polubienia mojej strony na Facebooku: https://www.facebook.com/Szyde%C5%82kowym-oczkiem-104644690169703/?ref=bookmarks

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.